30ste vakcursus PAO Trois Vallées

van 7 tot 14 januari 2023

Biomimetisch in het front en kindertandheelkunde

Maak kennis met onze sprekers

Freek Gols Linthorst

Freek Gols Linthorst studeerde in december 2016 af aan de Radboud Universiteit te Nijmegen. Tijdens de opleiding dacht hij altijd MKA-chirurg te willen worden, tot hij in zijn laatste jaar de mogelijkheden en uitdagingen ontdekte binnen de esthetische en restauratieve tandheelkunde. Dit is verenigbaar met zijn passie voor schilderen en tekenen en dit probeer hij te laten zijen in zijn dagelijks werk.
Daarnaast streeft hij naar duurzaamheid van zijn restauraties, waarbij hij de principes van biomimetische tandheelkunde toepast.
Freek is werkzaam bij Staas & Bergmans in Den Bosch en bij ACCT in Amsterdam.

Maarten de Beer

Maarten de Beer studeerde in december 2016 af aan de Radboud Universiteit te Nijmegen. Na zijn opleiding heeft hij als waarnemer in verschillende praktijken gewerkt. Hij werkt momenteel als ZZPér in twee groepspraktijken en zijn aandachtsgebied ligt met name bij de restauratieve tandheelkunde. Het is zijn doel en passie om bij alle behandelingen naar de hoogste kwaliteit te streven en om restauraties onzichtbaar te maken in de mond. Hij maakt veel gebruik van fotografie voor het vastleggen van zijn werk. Naast zijn werkzaamheden is hij coluimnist voor Dentista Magazine, redacteur bij het vakblad TP en key opinion leader voor Kulzer.

Jannetje Berendsen

Jannetje Berendsen is als tandarts in 2011 afgestudeerd aan de ACTA. Vanaf mei 2012 werkt zij als algemeen practicus bij Staas & Bergmans. In juni 2016 heeft zij haar specialisatie tot Tandarts-Pedodontoloog met succes afgerond en is door de Nederlandse Vereniging voor Kindertandheelkunde (NVvK) officieel erkend als kindertandarts. Een Tandarts-Pedodontoloog heeft specifieke kennis en vaardigheid met betrekking tot de kindertandheelkunde. Voorbeelden zijn extreem bange kinderen, hele jonge kinderen, kinderen met een uitgebreid behandelplan (veel gaatjes), kinderen met gedragsproblemen, kinderen uit bijzondere zorggroepen met lichamelijke of verstandelijke beperkingen en kinderen met medische problematiek.

Inhoud van de cursus

Molaar Incisief Hypomineralisatie MIH (theorie) – Lezing 1-2 uur

In de praktijk zien we MIH steeds vaker. Hoe kunnen deze afwijkingen op de minst invasieve manier worden behandeld? Kan dit altijd met ICON? ICON is ontwikkeld voor het infiltreren van cariëslaesies in het glazuur. Op welke manier kunnen de protocollen voor het gebruik van ICON worden gewijzigd om ook in het front voorspelbare resultaten te krijgen? Hoe zit het qua workflow als er ook nog een composietrestauratie gemaakt moet worden? Op dit soort vragen zult u antwoord gaan krijgen.

Klasse IV (theorie en hands-on) – Lezing 1-2 uur, Hands-on 4 uur:

Het komt vaak voor dat patiënten zich presenteren met een fractuur van een frontelement of -restauratie, of een restauratie die esthetisch niet (meer) adequaat is. Het maken van een onzichtbare klasse IV-restauratie is een flinke uitdaging. Maarten en Freek zullen middels lezingen en hands-on laten zien hoe dit toch gerealiseerd kan worden op zowel een eenvoudige als meer gedetailleerde wijze, en wat voor onderhoud nodig is om een dergelijke restauratie zo lang mogelijk mee te laten gaan.

Volledige veneer-restauratie met diasteemsluiting (theorie en hands-on) – Lezing 1-2 uur, Hands-on 6 uur:

Bij volwassen patiënten komt het vaker voor dat de frontelementen in hun geheel esthetisch storen. Bijvoorbeeld door slijtage, oude restauraties en cervicale laesies. Als een heel frontelement gereconstrueerd moet worden, is het belangrijk om te beschikken over kennis van morfologie en functie. Maarten en Freek zullen hier uitgebreid op ingaan tijdens de lezing. Bij de hands-on zullen twee volledige veneer-restauraties worden gemaakt; zowel een oud (met interne verkleuringen, barsten, etc.) als jong ogend element. Tijdens deze workshop zal ook aan bod komen hoe een diasteem op fraaie wijze gesloten kan worden.

MIH/ hspm (kaasmolaren)  – Lezing 1-2 uur:

Wat is MIH en wat is hspm? Hoe stel je de juiste diagnose en hoe kan deze aandoening het beste behandeld worden en op welk moment? Jannetje zal hier tijdens deze lezing op in gaan.

Rvsk (roestvrijstalenkroon) en de Hall techniek – Lezing 1-2 uur, Hands-on 1-2 uur:

Steeds meer tandartsen maken gebruik van deze behandelmethode. Esthetisch fraai vinden vooral ouders deze behandeling vaak niet. Kinderen zijn daarentegen vaak heel trots op hun prinsessen of piraten kiezen. Wat is het indicatiegebied van een roestvrijstalenkroon en hoe gaat deze behandeling in zijn werk? Jannetje zal hier tijdens de lezing op in gaan. Tijdens de hands-on kunnen jullie zelf de Hall-techniek leren toepassen.

Tips en trics (behavioural management) – Lezing van 1-2 uur:

Leuk al die behandeladviezen over kinderen, maar dat kind is helemaal niet te behandelen. In deze lezing geeft Jannetje wat tips en trics om het voor de meeste tandartsen en kinderen comfortabeler te maken in de behandelkamer.

Zien we jou bij de cursus?

Aanmelden